Ennen koulutusta

• Kauanko koulutus kestää?

Noin 3 vuotta.

• Millaiset pääsyvaatimukset koulutuksessa on?

Suoritettu peruskoulu/kansakoulu.

• Voinko kouluttautua useassa eri paikassa?

Kyllä, koulutukset ovat aina määrämuotoisia ja kussakin lähijaksossa käydään sama sisältö, opetuspaikasta riippumatta. Kunhan opetus on Kansanlääkintäseuran järjestämää, opiskelupaikalla ei ole väliä.

• Paljonko koulutus maksaa?

Katso voimassaoleva koulutushinnasto. Koulutuksen lisäksi kustannuksia tulee mahdollisista majoitus-, ruokailu- ja matkakuluista.

• Mitä koulutushinta sisältää?

Koulutushinnat sisältävät lähikoulutuksen ja kirjallisen opintomateriaalin sekä etätehtävien kuten hoitodokumenttien tarkistamisen.

• Kuinka paljon sitoudun maksamaan koulutuksesta?

Koulutuksesta maksetaan sitä mukaan kun se etenee ja voit itse vaikuttaa etenemistahtisi. Lähikoulutusjaksoon osallistumisen edellytyksenä on ko. koulutusjakson osallistumismaksun suorittaminen, mutta etukäteen ei tarvitse maksaa kuin seuraava koulutusjakso, johon olet osallistumassa.

• Saako opinnoista opintotukea?

Valitettavasti ei.

• Onko hinnoissa eroa eri opiskelupaikoissa?

Koulutuksen hinta on sama opiskelupaikasta riippumatta, mutta esim. majoitus- ja ruokailukustannukset vaihtelevat paikan mukaan. Mahdolliset ulkomaan koulutukset voivat olla normaalihinnoista poikkeavat.

• Miten aloitan opiskelut?

Ensimmäisenä askeleena on liittyä Kansanlääkintäseuran jäseneksi. Kun jäsenmaksu on maksettu ja sinut on hyväksytty jäseneksi, voit ilmoittautua peruskoulutusjakso 1:lle ja aloittaa opintosi.

Koulutuksen aikana

• Milloin saan oppipojan nimikkeen? Entä kisällin?

Kun olet suorittanut kaikki peruskoulutusjaksot sekä niihin liittyvät harjoitushoidot ja kouluttaja on nämä suoritukset tarkistanut, pääset oppipojaksi.

Kisällin nimikkeen saa, kun on suorittanut kaikki koulutusjaksot ensimmäiseen seurantakoulutusjaksoon saakka eli SK1 on suoritettu. Samoin vaaditut harjoitushoidot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja kouluttajan tarkistamana ennen kuin kisällin nimike myönnetään.

• Pitääkö opetella paljon anatomiaa?

Opiskeluissa pääpaino on kehonlukutaidon oppiminen tekemällä, mutta anatomian ja fysiologian perusteet opetellaan koulutusten lomassa ja ne myös tentitään opiskelujen aikana.

• Kuinka pitkän opintotauon voin pitää?

Opintotauoista sovitaan aina erikseen, mutta nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että kahden vuoden tauko on maksimi. Näin pitkän harjoitustauon jälkeen taidot ovat ruostuneet siinä määrin, että koulutuksissa joutuu ensin kertaamaan perusteita ennen kuin voi jatkaa aiemmin päästyltä tasolta eteenpäin.

Kalevalaisena jäsenkorjaajana

Kansanlääkintäseuran jäsenenä